Polub mnie!

niedziela, 4 sierpnia 2013

,,Jesteśmy antidotum, węglem na POPbiegunkę''- Dyzmatronik

Poznański duet, którego twórczość to mieszanka brzmień elektronicznych, muzyki tanecznej oraz hip-hopu. Zespół ,,jest nieznośny, jeśli traktować te piosenki ze śmiertelną powagą. Niosą za sobą niekonwencjonalne przesłania, ,,które mogą lekko zniesmaczyć wrażliwe podniebienia raczące się obrazami i dźwiękami''. Dla Podsłuchalni-Dyzmatronik!

Garnki, kosy, hulanki, pożar, alkohol. Oceny co do Waszego teledysku ''Singiel'' są podzielone. Gdzie, jak narodził się pomysł na jego ogólną koncepcję?



Nie chcieliśmy żeby teledysk do Singla był zwykłą ilustracją do słów piosenki i żeby pokazywał tytułowego "singla" , który zagląda do kieliszka. Wymyśliliśmy sobie to jako pojedynek "single" kontra "para", który nie kończy się happy endem. To wszystko. Teledysk wyreżyserował Julek Pęksa, zagrali w nim oprócz nas, nasi przyjaciele z kilku poznańskich teatrów i uważamy, że to kawałek dobrej filmowej roboty. Obraz wzbudził kontrowersje i to chyba dobrze. Nas generalnie nudzą teledyski na których laski kołyszą biodrami i jest tak zwany fun  to było już 1500 razy. 

Padło określenie pod nim, że ''Jest Brudno'' jak przystało na Europę. Nasz Polski rynek nie akceptuje w całości podobnych produkcji?

Było dużo różnych komentarzy pod teledyskiem, to znaczy że wzbudził jakieś emocje, a o to jest coraz trudniej  A nasz polski rynek jest specyficzny. Nie jesteśmy zespołem "festynowym" dlatego może jest nam trochę trudniej, niełatwo też wrzucić nas do jakiejś szuflady, więc stworzyliśmy swoją: "trup-hop"  

Sosen, pracujesz w radio i stworzyłeś muzykę do ponad dwudziestu spektakli różnych poznańskich teatrów alternatywnych. Jak bardzo doświadczenie pracy ze sceną, na scenie odbiło się na Tobie muzycznie?

Praca w teatrze wymaga pewnej elastyczności gatunkowej, co bardzo mi odpowiada. Zdarzało się, że w jednym spektaklu musiałem skomponowac coś w rodzaju country, a potem miał pojawiać się kawałek typu "techno". A przy tym chciałem, żeby wszystko co zrobię miało jakiś charakter i styl, który możnaby rozpoznać jako mój własny, i to się chyba udało. Nudne jest według mnie trzymanie się kurczowo jednej stylistyki. Dlatego wydaje mi się że płyta Dyzmatronik też jest dosyć różnorodna, co raczej jest jej zaletą  

Traktujecie się, macie się za kontrapunkt dla ''popowego mainstreamu''?

Tak , jesteśmy antidotum,węglem na POPbiegunkę , na średniactwo i miernotę , która atakuje nas zewsząd ! 

Wasze teksty to często kilka krótkich powtarzających się zdań. Z tego co mi wiadomo-większość z nich jest aurostwa Maciory. Obrałeś więc jakiś jeden spójny koncept na wasze kawałki? Jak powstają teksty spod Twojego pióra?

Koncepcji na teksty w naszym debiutanckim albumie nie było. Powstawały one w dość długim czasie, część napisałem przed podjęciem współpracy z Sosenem. Najlepiej mi się pisze kiedy słucham bitów, muzyka działa na moją wyobraźnię. Słuchając widzę i czuję o czym będzie kawałek , ale to nie jest regułą. W polskim języku lubię zabawy słowem, jest on bardzo plastyczny. Sztuką jest napisać krótki błyskotliwy tekst, który będzie w 100% odzwierciedlał temat.

Dlaczego akurat fragment Kapuścińskiego w ''Bieli''?

Wyrwany z kontekstu fragment Kapuścińskiego , opisujący syberyjską zimę, nie jest jednoznaczny i można go interpretować na własny sposób, dlatego mi się spodobał i postanowiłem zaaranżować go do muzyki.

Gdybyście mieli scharakteryzować, podsumować model człowieka, którego historię opowiadacie we własnych kawałkach to byliby to ludzie...

Byliby to ludzie o pokroju Dyzmy:)  Trochę też "ludzie - cząstki elementarne" jak z powieści Michela Houellebecq'a. Tacy co to odbijają się o siebie w klubie ale trudno im się zbliżyć i zbudować coś razem... Nasze pokolenie.

Ciekawi mnie jaki macie stosunek do subkultur, emo, opinia o życiu ''singla''...

Taki jak każdy chyba... po prostu próbujemy się w tym jakoś odnaleźć. Bo kto się nie odnajdzie... ten będzie zgubiony.

Maciora, wydałeś w 2005 roku ''I tak Ci to ukradną''. Wydaje mi się, że osiem lat temu odbiór nie był zbyt duży. A gdybyś miał to wydać dzisiaj? Startowałbyś z lepszej pozycji?

Teksty na moim solowym albumie są i będą aktualne, bo staram się pisać na uniwersalne tematy, które mogą dotykać każdego z nas. Natomiast klimat muzyczny zawarty na "I tak ci to ukradną"dopiero od jakiegoś czasu stał się bardziej popularny w naszym kraju. Można więc stwierdzić ,że wyprzedziłem czas o 8 lat:)

Nastroje przed FAMĄ?

Liczymy na liczne wsparcie emerytów z Niemiec podczas naszego występu oraz ciepłą wodę w Bałtyku!

Dziękuje za rozmowę!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz